DAJJAL MENURUT Al-HADITS
Ada beberapa masalah penting yang harus diingat sehubungan dengan gambaran Dajjal yang termuat dalam Al-Hadits. Yang pertama ialah bahawa ramalan Nabi Muhammad SAW tentang munculnya Dajjal itu didasarkan atas kasyaf (vision). Sebuah Hadits sahih dari Nawas bin Sam'an mengenai Dajjal, yang diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi, terdapat kata--kata sbb:
"Seakan-akan
ia (Dajjal) mirip dengan "Abdul-'Uzza". Kata seakan--akan ini terang
sekali menunjukkan bahawa Nabi Muhammad SAW menggambarkan keadaan yang beliau
lihat dalam vision (kasyaf); hal ini memberi keyakinan kepada kita bahawa
ramalan beliau mengenai Dajjal itu berasal dari kasyaf atau ru'yah. Tetapi pada
waktu menceritakan ramalan-ramalan itu, biasanya tak diterangkan bahawa
kenyataan itu dilihat dalam kasyaf atau ru'yah.
Apa-apa yang
dilihat dalam ru'yah (kasyaf) itu biasanya harus ditafsirkan. Al-Qur'an sendiri
menceritakan beberapa impian, yang ertinya berlainan sekali dengan erti
kalimatnya. Misalnya, dalam mimpi Nabi Yusuf melihat matahari, bulan dan sebelas
bintang bersujud kepada beliau. Tetapi erti impian ini yang sesungguhnya ialah
bahawa Allah akan menaikkan darjat dan kedudukan beliau.
Selanjutnya
dalam mimpi Raja melihat tujuh ekor sapi kurus menelan tujuh ekor sapi gemuk.
Adapun ertinya ialah simpanan gandum selama tujuh tahun musim baik akan habis
dimakan dalam tujuh tahun musim kering.
Dalam Hadits
juga diriwayatkan impian Nabi Muhammad yang ertinya berlainan sekali dengan
kejadian yang dilihat dalam mimpi. Misalnya, dua gelang yang beliau lihat dalam
mimpi, ertinya, dua nabi palsu; tangan panjang ertinya dermawan. Selain itu,
pada umumnya orang mengakui bahawa ramalan-ramalan itu dibungkus dengan kalam
ibarat.
Oleh kerana
itu, apa yang nombor satu harus diingat sehubungan dengan ramalan-ramalan
tentang Dajjal, ialah bahawa ramalan itu penuh dengan kalam ibarat.
Selanjutnya, kerana ramalan itu tak berhubungan dengan Hukum Syari'at, maka
akan mengalami dua macam kesukaran.
Pertama,
orang-orang yang menceritakan ramalan itu kurang begitu hati-hati terhadap
penyimpanan sabda yang diucapkan oleh Nabi Muhammad SAW mengenai masalah ini,
seperti hati-hati mereka terhadap penyimpanan sabda beliau mengenai Hukum
Syari'at.
Kedua,
oleh kerana tak ada alat untuk mengetahui erti yang sebenarnya dari ramalan
itu, sebelum ini menjadi kenyataan, maka tak jarang terjadi bahawa ucapan Nabi
Muhammad SAW itu keliru ditangkapnya, sehingga kesan yang keliru ini
mengakibatkan adanya penambahan dan perubahan dalam Hadits itu.
Post a Comment
Post a Comment